بازي وسرگرمي



Saints row 4 یکی از گیج کننده ترین بازی هایی است که ما تاکنون دیده ایم.
دیو کوک از vg247 این بازی را بررسی کرده و با شرکت volition به گفتگو می نشیند.


من برای «سینتز راو ۴» آماده نبودم!

هفته ی قبل من خیلی زود از خواب بیدار شدم،کمی قهوه برای خود درست کرده و لباس پوشیدم،دقیقا مثل تمام روزهای دیگر خودم را به ایستگاه قطار رساندم،مقدار بیشتری قهوه خریدم و منتظر اولین قطار به مقصد لندن شدم.برای چک کردن ایمیل خود مجبور شدم مدت زمان زیادی را منتظر بهبود سیگنال موبایلم شوم که این بسیار آزاردهنده بود.
می دانستم که برای دیدن سینتز راو ۴ برای اولین بار به آنجا می روم و در ذهنم از بازی تصورات زیادی درباره ی شمشیرهای بلند و موتورهای جت داشتم.با خودم میگفتم : آره،تقریبا می دونم که این بازی باید چجوری باشه.

یک قهوه ی دیگر خریدم.بنظر می رسید که این روز نیز مانند تمام روزهای دیگر خواهد بود.اما volition inc مرا متعجب کرد!

در سینتز راو ۴ شما به عنوان رهبر گروه خوبها نقش دارید و حالا رییس جمهور آمریکا هستید.یک نیروی فضایی متجاوز به نام zin شما را دزدیده است و ذهن شما را به یک جهان مجازی تلقینی به نام «دامیناتریکس» متصل کرده است.
البته شما قدرت های فرا طبیعی نیز دارید.

وقتی می توانید با سرعت خارق العاده ای در یک ترافیک سنگین بدوید چرا باید از یک اتومبیل استفاده کنید؟وقتی بتوانید از روی یک آسمان خراش بپرید دلیلی برای دور زدنش وجود ندارد.وقتی می توانید با یک «تلکینسیس» (وسیله ای برای حرکت اجسام به وسیله ی ارواح) دشمنان را به فضا پرتاب کنید چرا باید با دستان خالی مبارزه کنید؟واقعا دلیلی ندارد!
شما همچنین یک اسلحه ی رقصان(dubstep) دارید که امواج تحریک کننده ای را به طرف مردم می فرستد.این اسلحه آن ها را وادار میکند تا مانند احمق ها شروع به رقصیدن کنند.هر ماشینی که تحت امواج آن باشد ناگهان از آن تاثیر گرفته و شروع به جهش و حرکت موزون همراه با آهنگ می کند!شما وقتی از کنار مردم عادی رد می شوید می توانید آن ها را برای سرگرم شدن خودتان کنترل کنید.
جدّا،همه ی ویژگی های بالا را دوباره بخوانید و ببینید که آیا این ها خوشگذرانی نیست؟سپس این ها را با زندگی خسته کننده و روزمره ی من مقایسه کنید،شما کدام را ترجیح می دهید؟
واضح است که شما متوقف کردن مردم در ذهن خود و خرد کردن دندان هایشان با یک ضربه ی مشت را به زندگی جای یک اسکاتلندی الاف با موهای زبر و کلسترول بالا ترجیح می دهید.این دقیقا دلیل جذابیت سری «سینتز راو» است.این بازی قدرت فراوانی را در قالب سرگرمی در اختیار شما می گذارد تا کار های غیر ممکن را به راحتی انجام دهید.
طراحی بسیار خوب بیگانه های پر جنب و جوش توسط «ولیشن» مدت زیادی زمان برده است.در حقیقت این بازی با هدف ادامه ی داستان بازی SAINTS ROW : THE THIRD با عنوان “ENTER THE DOMINATRIX” آغاز به کار کرد.رییس قبلی THQ (جیسون روبین) پیشنهاد پذیرش این طرح اولیه و تبدیل آن به یک بازی کامل را به استودیو ارائه کرد و آن ها نیز این پیشنهاد را پذیرفتند.


من از «جیم بوون» تهیه کننده ی سینتز راو ۴ پرسیدم که آن ها چگونه برنامه ریزی استفاده از شمشیر های بلند بنفش رنگ را در چنین بازی آشفته ای انجام داده اند؟

او پاسخ داد: “ما معمولا جلسه های متعددی داریم!مثلا میگوییم : بیایید درباره ی سلاح ها صحبت کنیم و سپس سعی می کنیم ایده های خود را بیان کنیم.این ایده ها از تمام اعضای تیم ناشی می شود چرا که در «ولیشن» هر کسی حق اظهار نظر درباره ی سینتز راو ۴ را دارد.
برای مثال ایده ی تفنگ DUBSTEP پس از ارسال ایمیلی به سازندگان بازی(با موضوع ایده های مربوط به سلاح ها) کشف شد.
یک نفر در پاسخ نوشته بود “DUBSTEP GUN”!! ما در ابتدا حتی نمی دانستیم که این وسیله چه چیزی هست؟! اما بعد از مدتی فهمیدیم که این ایده جالب به نظر می رسد پس سعی کردیم که آن را گسترش دهیم.
اما بعضی ایده ها آنطور که انتظار می رود خوب نیستند،بنابراین ما آن ها را کنار می گذاریم.با توجه به حساسیت بالای ما و زمانی که در اختیار داریم نهایتا هدف ما لذت بردن طرفداران است.بنابراین بعضی مواقع چیزهایی به ذهن ما میرسد که جالب نیستند و ما آن ها را کنار می گذاریم.
«سرگرم کننده» تنها لغتی است که واقعا می توان سینتز راو ۴ را با آن توصیف کرد.وقتی آن را بازی می کنید،واقعا لبخند رضایت بر لبتان می نشیند،مخصوصا وقتی کارهایی را انجام می دهید که قبلا غیر ممکن بوده است.”
«بوون» یک سناریوی فلش پوینت از صحنه ی مبارزه ی رییس جمهور با «زین ها»(دشمنان بازی) بر روی سقف یک ساختمان را به من نشان داد.
او بازی را با در آوردن یک پیستول و شلیک کردن به تعدادی از آن ها از بالای یک ساختمان مجاور آغاز کرد.او سپس یک پرش بلند و زیبا به طرف دیگر کرد و سپس با قدرت تمام خود را به زمین کوبید به گونه ای که همه ی دشمنان به هوا پرتاب شدند.سپس آن ها را منجمد کرده و با «تلکینسیس» آن ها را به آسمان پرتاب کرد.در عرض چند ثانیه آن ها مانند تکه های یخ خرد شده از هم پاشیدند.”

من خنده ام گرفت.سعی کنید صحنه را مجسم کنید و سپس آن را با حضور یک نفر دیگر در بازی به شکل همکاری دونفره تصور کنید.امکان ترکیب فرا قدرت ها،سلاح های خفن و اتومبیل هایی که به سلاح های کشنده ای مجهزند آدم را دیوانه می کند!من مطمئنم طرفداران انتظار دیگری جز این ندارند.

بوون ادامه داد:”یکی دیگر از دلایل قرار دادن قدرت های فراطبیعی در بازی های سینتز راو این است که دو مکانیزم اصلی بازی مبارزه و رانندگی است.این قدرت ها امکان انتقال حسهای متنوع تری را در این دو بخش به ما می دهند.مثلا وقتی من بخواهم رانندگی کنم می توانم اتومبیل های مختلفی را گرفته،آن ها را تنظیم و آپگرید کنم و قطعات آن را دستکاری کنم.
اما ممکن است شما بخواهید روشتان را تغییر دهید!مثلا بخواهید با سرعت فوق العاده ای در خیابان بدوید،هیچ مشکلی نیست و می توانید این کار را هم انجام دهید.چنین رویه ای در مبارزه ها نیز وجود دارد چرا که من می توانم یک تفنگ در دست گرفته و دشمنان را نابود کنم و یا حتی اگر بخواهم قادرهستم از تفنگ منجمد کننده ی خود نیز بهره ببرم.”

سینتز راو ۴ در چهارم ماه آگوست منتشر می شود و در حالی که ما به تازگی رونمایی PS4 را دیده ایم،بوون تاکید کرد که بازی فقط روی نسل کنونی کنسول ها منتشر خواهد شد.همینطور باید اشاره کنم که بازی روی PC نیز فوق العاده زیباست و برخلاف ذهنیت برخی از گیمر ها،ضعیف و سطحی نیست.
من از بوون درباره ی پورت بازی برای نسل بعد نیز پرسیدم؛

او گفت:”این چیزی است که من امیدوارم بتوانیم آن را انجام دهیم،چرا که کاملا واضح است که با استفاده از قابلیت های نسل بعد تیم ما می تواند کارهای بزرگتری انجام دهد.اما متاسفانه با توجه به زمان بندی که ما داشتیم نتوانستیم چنین کاری بکنیم.
در گذشته ما درحالی بازی SUMMONER را روی PS2 آماده می کردیم که کنسولهای نسل بعد همزمان با آن درحال انتشار بودند.آن پروژه یکی از سخت ترین و طاقت فرسا ترین پروژه هایی بود که ما تا به حال انجام داده ایم.مشکل این بود که بازی آن طور که باید و شاید خوب نبود و ما برای به موقع آماده کردن آن بسیار فشرده کار می کردیم.
بخاطر همین است که وقتی یک چرخه ی دید از کنسول ها نسل بعد شکل می گیرد،ما ترجیح می دهیم که به جای فشرده کار کردن وقت بیشتری صرف کرده و دیرتر بازی های خود را منتشر کنیم.این بدین معنیست که ما این توانایی را داریم و سعی می کنیم که بازی خوبی را منتشر کنیم.”


این دلیل قانع کننده است!چرا که هیچکس دوست ندارد یک بازی بی کیفیت را تجربه کند.

من از بوون درباره ی احساس تیم در زمان سقوط THQ نیز پرسیدم.

“این برای ما بسیار سخت بود چرا که ما دوستان زیادی در THQ داشتیم که روی پروژه هایی که خریده شدند کار نمی کردند.در آن مقطع واقعا ناراحت کننده بود.اما چیزی که در داخل استودیو ما امیدوار کننده بود،پیشرفت و نمایش خوب سینتز راو ۴ بود که موفقیت آینده ی آن را تضمین می کرد.
ما می دانستیم که سرمایه گذار THQ یعنی “CLEARLAKE”(که البته سرمایه گذار ما هم بود)می خواست ما را بخرد و هیچ شکی در این باره نداشتیم.بنابراین ما با خود فکر کردیم و گفتیم:ما کار خود را می کنیم چرا که اگر آن ها ما را نمی خریدند،بالاخره کمپانی دیگری این کار را می کرد.
بحث ما کسی بود که می خواست ما را بخرد،و این که این خرید چه تاثیری خواهد داشت.به عبارت دیگر آیا خریداران کسانی خواهند بود که فرهنگ و زیربنای کاری ما را عوض می کنند؟

ولی خوشبختانه سینتز راو ۴ سالم باقی ماند.وقتی شما این را در نظر بگیرید که بازی با حفظ تمام ویژگی های نسخه ی سوم،مجموعه ای جدید از ویژگی ها و وسایل نو را نیز با خود به همراه خواهد داشت،ممکن است برایتان نه چندان عجیب ولی شگفت آور باشد.”

به چیزی دیوانه کننده و خفن بیندیشید؛ احتمالا «ولیشن» آن را برای شما فراهم کرده است.من واقعا نمی توانم تا آگوست برای دیدن این بازی صبر کنم. 


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط روزبه